mandag 12. september 2022

24 timer Stafett for Livet

 



Lørdag 10. september ble Kreftforeningens Stafett for Livet arrangert i Sandefjord. En stor markering av Kreftforeningens arbeid og mange skjebner i et helt døgn. Klovnen Melvin Tix, Åse og jeg ville delta i årets markering. Jeg fikk bare se noen få glimt av Melvin Tix på badet lørdag morgen...


Derfor lar jeg Klovnen Melvin Tix overta som jeg-person i denne rapporten...

Klar for en løpetur.

På tur med Åse



Her er Åse og jeg på vei til Kreftforeningens Stafett for Livet og 24 timer med gåing og løping med fokus på en god og viktig sak. Jeg må innrømme at jeg var spent på hva som ventet oss.

Åse skulle gå noen runder i løpet av det neste døgnet og jeg skulle både løpe og gå. 
Lite visste vi da at Åse skulle ende opp med ca 34 km og jeg skulle klare 100 km på 24 timer.

Vi hadde meldt oss på laget til Barnekreftforeningen og innkvarterte oss i lagets telt der det var god plass.
Enn så lenge...

Det var mange som oppdaget at jeg var på plass og jeg hadde et hyggelig treff med to barn som lurte på om jeg kunne trylle.
Da de gikk derfra var de helt overbevist om at jeg virkelig kunne trylle. Takket være et t-lys, litt fingerferdighet og trylleordet Krims Kram Krums!

Jeg hadde ikke glemt gamle kunster – Krims Krams Krums

Starten går!

Foto: Håvard Flaatten

Klokken 12 var det "taler for dagen" og ordfører Bjørn Ole Gleditsch erklærte stafetten for åpnet!

De som fikk æren av å gå den første runden på 600 meter, var Fighterne – de som har eller har hatt kreft.

Sandefjord Musikkorps ledet an med klingende spill og fighterne ble heiet fram og applaudert hele runden. Rørende!

Rett før 12:30 kunne alle vi andre begi oss ut på den første runden. Noen gikk, noen løp, noen haltet, noen satt i barnevogn og noen gikk med krykker eller stokk. Felles for alle – vi "gikk" for en god sak!

Jeg ble intervjuet av Sandefjord Blad rett før start og journalisten spurte om det ikke var vanskelig å løpe eller gå i 24 timer. Jeg hadde svaret klart:
Oppskriften er enkel: Sett i gang. Ta ett skritt av gangen. Hold ut. Ikke gi opp.

I tillegg er det greit å trene litt også 😀

Masse underholdning

Denne er sakset fra Sandefjords Blad
  

Vi er så heldige at vi har en fin utescene ved Badeparken og fra 14:00 til 22:00 var det mange, flotte underholdningsinnslag. Et godt og variert program.

Klokken 14 var det Maskottparade og jeg fikk være med!

Da Sandefjord Veteranensemble hadde konsert, kunne jeg ikke dy meg. Jeg hoppet opp på scenen og overtok taktstokken. Marsjen Den Norske Løve ble fremført på en svært god – og lettere overrasket – måte av veteranene.



Lysseremoni kl 21:00

Det er en tradisjon under Stafett for Livet at det er lysseremoni kl 21.
Da stoppes stafetten en hel time.
Vincent Hagerup ledet seremonien og det musikalske stod Helge Christensen med orkester for.
Helge har selv kreft og delte en liten flik av sin historie om hvordan hans liv med kreften er.
Tusen takk, Helge!

Halvtimen før stafetten startet igjen, ble fylt med nydelig musikk til ettertanke.
Da fikk jeg tid til en rolig stund i teltet for å samle krefter til de siste 15 timene.

Foto: Håvard Flaatten

Lys i natten – mange tanker

Hundrevis av dekorerte papirposer med lys ble satt rundt løypa. Posene var dekorert med tegninger, ord om savn, ord om kjærlighet, ord om hvor urettferdig kreften rammer og ord om takknemlighet.
Det skapte en nydelig stemning under fullmånen.




Jeg stoppet opp ved flere av posene og leste. Det er ikke fritt for at jeg felte noen tårer underveis.

Runde etter runde etter runde etter runde...
Tikk, takk, tikk, takk...
Tiden går...

Morgenstemning med Qigong

Karin Rød ledet Qigong. For første gang med en klovn.


Etter 21 timer – klokken 9 – var det klart for en stund med Qigong. Langsomme bevegelser og ro i sjelen.
Det fikk jeg være med på helt til krampa tok meg – bokstavelig talt.

Jeg måtte gå et par runder før beinet ble bedre og jeg kunne "kaste" meg ut i litt aerobics med Fresh Fitness.

Jeg ga meg etter et par minutter med hopp og sprett. Klarte ikke å følge de spreke instruktørene med annet enn blikket og da var det bedre å løpe noen runder.

Jeg passerte 22 timer og da hadde jeg bare 5 km igjen til målet mitt på 100 km.
En ørliten pause med påfyll av litt sikringskost...

... og jeg var klar for innspurten.

Etter 23 timer 0 minutter og 27 sekunder nådde jeg målet mitt.


Tårene rant og jeg klarte å få til denne lille direktesendingen på Facebook:



 En velfortjent hvil

En kopp kaffe, en vaffel, litt å drikke og mer mat. En strekk i liggestolen, lukke øynene og la tankene vandre.
Mange tanker, gode tanker, triste tanker og – ikke minst – takknemlige tanker.

Takknemlige tanker for at jeg og Åse fikk sjansen til å være med på dette.

Den siste runden

På den aller siste runden i Badeparken ble alle oppfordret til å være med og det ble et langt, langt tog på flere hundre meter.
Etterpå samlet vi oss foran scenen og Dag Gladsø i arrangementskomiteen takket alle for deltagelsen.
Han fremhevet alle de frivillige, alle lagledere og alle som var med på å gå, løpe, halte, bli kjørt i barnevogn eller gå med krykker eller stokk.
Enten det ble 1 runde eller 167 runder.

"Du er en supermann, Melvin Tix",- var det en liten jente som sa til meg.
Da sa jeg tusen takk og svarte som sant var:
    – Alle som er med i dag er supermennesker. Alle gjør en stor innsats.
    – Du er også ei superjente!

Da smilte hun bredt og gikk videre ut på en ny runde.

Hva morgendagen bringer er umulig å si.
Det er her og nå som er viktig.
Sett pris på det som er akkurat nå.

er det eneste sikre.

9. og 10. september 2023 – sett av datoen

9,-10. september 2023 er det tid for neste Stafett for Livet her i Sandefjord.
Akkurat nå vet jeg at jeg vil delta.
Akkurat nå.
Det er sikkert.

52 uker igjen.
Mye kan skje. Umulig å spå om fremtiden.
Jeg skal ikke bekymre meg.
Jeg skal kose meg med her og nå!

... og her og nå synes jeg at Petter skal få lov til å avslutte.
Takk for oppmerksomheten!
Takk for at jeg fikk oppleve Stafett for Livet!
____________________________________________________________________________

Melvins innsamling til Kreftforeningen

Tusen takk for at du ville skrive litt, Melvin.
I anledning Stafett for livet, har Melvin Tix startet en innsamling.
Målet er 10 000 kroner og i skrivende stund har innsamlingen nådd 5 800 kroner.

Innsamlingen avsluttes 17. september og det er fortsatt mulig å gi et bidrag.
klikk på bildet og du kommer til innsamlingen.

#reklame

En takk til Topo Athletic som sponset Melvin Tix med et par Topo Phantom 2 løpesko.

Noen viktige linker





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar