lørdag 30. desember 2017

28 timer - Bare innspurten igjen på Ultraprosjekt 60-60-60!

For et drøyt år siden fikk jeg en sprø idé da jeg tenkte på at jeg faktisk skulle fylle 60 år i 2017.
Løpekollega Isabell Aarnes hadde brukt året på å samle inn penger til Barnekreftforeningen ved å løpe og sykle.
Hva om jeg gjorde det samme?

60 år...
..tenk, tenk, tenk...
60 tusen (kroner)...
60 mil i konkurranser!?!
60 år!

Ja, det var en helsprø idé.

Samle inn minst 60-tusen kroner til Barnekreftforeningen ved å løpe minst 60 mil i konkurranser det året jeg fyller 60 år!

Målet er nådd,- og vel så det!

Dagen før året ebber ut har det kommet inn over 137 000 kroner, jeg har løpt over 61 mil i konkurranser og jeg har blitt mer enn 60 år.
Alle målene er oppnådd og jeg er veldig glad, stolt og ydmyk over alle bidragene som har kommet inn i løpet av året. 
Dette har overgått alt jeg drømte om.

Statistikk

621 398 meter i konkurranser
2 732 198 meter totalt i løpet av året
6 ultraløp
2 maraton
Over 400 timer med aktivitet
15 320 visninger av bloggen min :)

Disse løpene var jeg med på:

Påskeharemaraton
Kristiansand Ultra
Ecotrail Oslo
Xreid Kristiansund
Backyard Ultra by Fjellsport
Risør Konvoi Maraton
Bislett 24 t
Hof 5-toppers

Uforglemmelige øyeblikk


1) Målgang på Xreid Kristiansund etter 39 timer på farten! 140,8 km var tilbakelagt da Åse møtte meg kl. 03:05. Tårene trant hos begge to etter en ultrapåkjenning uten like. Åse hadde tilbragt mye mer enn 40 timer i bilen og jeg hadde fullført mitt livs hardeste løp.


2) Veteran-Norgesmester M60-64 og vinner av klasse M60-69 under Risør Konvoi Maraton som også var Norgesmesterskap i maraton. Det var utrolig gøy!


3) Klovnen Melvin Tix (mitt alter ego) var med i sitt første ultraløp. Backyard Ultra by Fjellsport i Sandefjord. Melvin stilte opp for å kaste glans over innsamlingen min.

4) Melvin Tix hadde fått fart på løpefoten og fullførte Bislett 24 timers.
Da fikk han (jeg) pokal for å vinne den nyopprettede klasse K1 - Klovneklasse nr. 1
Det var kjempestas og "ganske" slitsomt.
Klassevinnerpokal i klasse K1

5 ukers løpefri

Nå har jeg hatt 5 ukers løpefri. Ikke en eneste løpetur, ikke et eneste gnagsår og ikke et eneste skift med løpetøy som Åse skulle vaske.
Åse og jeg har flyttet inn i ny leilighet.
En leilighet der vi skal bli gamle sammen.

Alt på ett plan, heis, garasje i kjelleren, ikke noen plen som må slås, ingen gårdsplass som må måkes, fin utsikt og bare en kort løpetur til flott skogsterreng.

Dette blir så bra!

Det kribler i beina etter å komme i gang med løping igjen og jeg gleder meg til de første løpeturene på nyåret.
61 tusen - 61 mil - 61 år?
Nei, ikke alle tre.

61 år? 
Ja, gjerne.

Årets fineste julegave

I den nye leiligheten vår var det dårlig plass til alle løpeskoene mine.

Åse fant løsningen og den ble årets fantastiske julegave til meg (og til henne):

I skokassa som står ute på terrassen er det plass til minst 10 par med sko. Den er vanntett, det er god ventilasjon og skoene får det komfortabelt i friluft der de kan kose seg masse.
Det er rist i bunnen slik at klissvåte sko kan renne av seg og tørke.
En drøm av en konstruksjon.
En drøm for meg.
En drøm for Åse som slipper illeluktende løpesko inne i leiligheten.

Godt nytt år!

Åse er godt fornøyd med bildet vi kjøpte av fotograf Geir Løvold.
"Soloppgang i Åsgårdstrand" måler 150 x 120 cm og vil møte oss når vi våkner hver morgen i den nye leiligheten. Det blir en god start på dagen.

Hva vil 2018 bringe av løpsopplevelser?

Det eneste løpet jeg er påmeldt så langt, er Ecotrail i Oslo uken etter 17. mai.
Ellers ikke en eneste meter med konkurranseløp

Blir det ikke flere?
Jo da, helt sikkert.
OG,- ikke så mange som i 2017.

Tusen takk!

Tusen takk til alle som har bidratt til innsamlingen min.
I skrivende stund har det kommet inn 299 bidrag.

Tusen takk til coach Sondre Amdahl som har hjulpet meg med fornuftig trening gjennom hele året.

Mange tusen takk til Åse som har holdt ut med en halvgammel gubbe med konstant løpetid det siste året. Jeg har vært i en konstant løpeboble det aller meste av tiden og ikke helt til stede i hverdagen.
Nå skal vi kose oss sammen i "ny-leilighets-boble" i 2018.
Åse

Fortsatt mulighet til å gi ditt bidrag

Det er fortsatt noen timer igjen før innsamlingen stoppes.
Har du en krone eller to til overs, så kan du vippse til 95 24 37 74 eller gi ditt bidrag på innsamlingssiden.

Det hadde jo vært artig å passere 140 000 kroner før året ebber ut.

Takknemlig nyttårshilsen fra

Petter Vabog og Melvin Tix
Sliten klovneskrott under Bislett 24t


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar