lørdag 11. februar 2012

71 dager igjen - 25 km i strålende vintervær

Årets første skikkelige langkjøring ble en fantastisk tur i strålende vintervær. 
2 timer og 45 minutter med 70% løping og 30 % rask gange stod på dagens program. 


Jeg hadde ladet opp med litt ekstra mat i går kveld. En stor porsjon med pasta for å fylle litt ekstra på "drivstofftanken". Kyllingpølser og fullkorn-spaghetti smakte fortreffelig. 


Selv om det var lørdag, stod klokka på 07:00 for å rekke en god frokost og tidlig løpestart. Planen var å starte kl. 09:00. Det var så kaldt ute at jeg drøyde til 09:05 :o)


9 kalde grader er ikke noe problem med gode klær. Faktisk trengs ikke så mye på grunn av at jeg er i god bevegelse hele tiden. Utfordringen er å ikke kle på meg altfor mye for da blir det unødvendig svetting.


Dagens bekledning var: Godt superundertøy fra Falke (bare 3/4 bukse), litt tykkere sokker enn på sommeren, tights med litt ekstra for, god jakke, en buff og til sist hansker og lue. OG løpebriller :o)


Det var så godt som skyfri himmel med strålende sol hele veien. Sola gjorde sitt til at temperaturen steg godt etter hvert. Da jeg klokket inn etter 2:46:15 viste gradestokken bare 0,5 minusgrader. Nesten sommertemperatur. Farge i ansiktet hadde jeg fått også ;o)


Turen hadde to runder for å kunne tanke opp drikkebeltet en gang. Først en runde på rundt 13 km, drikkebeltebytte hjemme og så en ny runde på 12 km. 
I løpet av turen drakk jeg rundt 1,5 liter sportsdrikk og spiste 2 porsjoner med energi-gel. 


Før jeg startet treningen til Oslo Maraton i fjor, leste jeg omtale av Winforce Ultra Energy Gel og bestemte meg for å prøve den. Den smaker mye kokos og minner veldig om sjokoladen Bounty. Det er min favorittsjokolade og jeg gleder meg til hver "matpause" når jeg løper langt.
Første porsjon tar jeg etter 90 minutter og deretter en porsjon hvert 45. minutt. Dette fungerer helt topp for meg og da er det ingen grunn til å eksperimentere med andre typer. 
Det finnes haugevis med varianter. Den ene mer fortreffelig enn de andre,- sier reklamen :o)




Hvis det hadde vært dårlig vær eller for kaldt i dag, hadde det blitt langtur på tredemølle. Det er ganske kjedelig og heldigvis slapp jeg det. E2 treningssenter fikk klare seg uten meg i dag. 


Jeg sammenlignet dagens tur med tilsvarende tur i forbindelse med Oslo Maraton i fjor. Jeg hadde lavere snittpuls, høyere snittempo og løp lengre på dagens økt. Konklusjon: Formen er bedre og det lover bra framover :o)


Jeg har hatt 3 fine økter på E2 denne uken. På grunn av dobbelbooking ble laktattesten utsatt til neste uke. Derfor ble det intervalltrening på mandag og onsdag + en rolig tur på mølla og Kinesis-økt på torsdag. Kinesis-trening er midt i blinken for meg. Treningen styrker kjernemuskulaturen som er svært viktig når jeg løper. Jeg startet opp med denne typen trening i november og merker stor framgang fordi jeg ikke blir så sliten i muskulaturen når jeg løper sammenlignet med i fjor. Da blir det gøy å trene og løpe.


I morgen er planen å få prøvd skiene. De er allerede gjort klar for tur og sannsynligvis går turen til Svarstad og løypene der. Har aldri vært der, men må finne et sted med gode forhold. Kanskje det blir en liten turrapport i morgen også?


Her er finner du detaljer fra dagens tur.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar